Perú
Introducción: Las páginas web son una de las principales formas de compartir información o brindar recomendaciones en temas de nutrición. En la actualidad, se ha incrementado su uso; sin embargo, no siempre son de calidad y podría ser perjudicial, especialmente en población vulnerable.
Objetivos: Determinar la calidad nutricional de recetas de desayunos escolares recomendados en páginas web en español.
Materiales y Métodos: Investigación de enfoque cuantitativo, diseño no experimental, transversal (Descriptivo). La muestra estuvo conformada por 20 páginas web en español, que consignan recetas de desayunos escolares. Se determinó la calidad nutricional de las recetas, según aporte de energía, macronutrientes y micronutrientes, se realizó el análisis descriptivo de las variables.
Resultados: Se encontró un aporte adecuado de energía, proteínas, carbohidratos y zinc en un 59%, 86%, 55% y 64% de las recetas respectivamente. El 55% fue insuficiente en grasas y calcio y 50% en vitamina A. El 68% fueron excesivos en hierro y el 45% en vitamina C. Referente a la calidad de las páginas web, el 75% tuvieron una calidad media y el 20% una calidad alta.
Conclusión: La calidad nutricional de recetas de desayunos escolares, son adecuadas en energía, proteínas, carbohidratos y zinc, pero insuficientes en grasas, calcio y vitamina A y excesivas en hierro y vitamina C.
Introduction: Web pages are one of the main ways tosh are information or provide recommendations on nutrition issues. At present, its use has increased; however, they are not always of high quality and could be detrimental, especially in a vulnerable population.
Objectives: To determine the nutritional quality of school breakfast recipes recommended on web pages in Spanish.
Materials and Methods: Research with a quantitative approach, non-experimental, cross-sectional design (Descriptive).The sample consisted of 20 web pages in Spanish, which contain recipes for school breakfasts. The nutritional quality of the recipes was determined, according to the contribution of energy, macronutrients and micronutrients, the descriptive analysis of the qualitative variables was carried out through absoluteand relative frequency; in the quantitative variables, measures of central tendency (mean) and dispersion (standard deviation) were used.
Results: An adequate contribution of energy, proteins, carbohydrates and zinc was found in 59%, 86%, 55% and 64%of the recipes respectively. 55% were insufficient in fat and calcium and 50% in vitamin A. 68% were excessive in iron and 45% in vitamin C. Regarding the quality of the webpages, 75% had medium quality and 20 % high quality.
Conclusion: The nutritional quality of school breakfast recipes are adequate in energy, protein, carbohydrates and zinc, but insufficient in fat, calcium and vitamin A and excessive in iron and vitamin C.