Antecedentes El profesionalismo medico es una de las características básicas de excelencia médica y debiera integrar áreas no incluidas en definiciones tradicionales tales como autocuidado y compromiso social. El objetivo de este estudio fue desarrollar un instrumento para mejorar la formación en profesionalismo en estudiantes de medicina. Métodos Diseño metodológico mixto que integró una revisión de alcance, un diseño cualitativo de marco analítico y un diseño transversal. La fase cualitativa, incluyó grupos focales con 19 estudiantes de medicina y nueve entrevistas en profundidad con educadores clínicos. La fase cuantitativa incluyó un análisis descriptivo y factorial exploratorio basado en 112 entrevistas a estudiantes de quinto año de medicina de la Universidad Católica de Chile. Resultados En la revisión de alcance, 290 artículos fueron tamizados. El instrumento Professionalism Mini-Evaluation Exercise (P-MEX) fue seleccionado como el de referencia para ser adaptado y evaluado. La fase cualitativa generó 188 códigos abiertos y 468 citas que fueron analizadas usando el software Atlas ti 8.0®. y de la cual surgieron tres niveles de valoración. El micro nivel agrupó habilidades de autorreflexión y autocuidado, el meso nivel habilidades relacionales de médico-paciente, trabajo en equipo y gestión y, el macro nivel, habilidades de compromiso social. El nuevo instrumento adaptado (P-MEX-LA) alcanzó una alta confiabilidad y consistencia interna (Omega 0.86; Alfa de Chronbach 0.82). Las áreas de menor desarrollo en estudiantes fueron autocuidado y compromiso social. Discusión El instrumento P-MEX-LA incluye áreas emergentes de profesionalismo médico y presenta alta validez de contenido, confiabilidad y consistencia interna.
Background Medical professionalism is an essential characteristic of excellent physicians and in most need of training. It should involve areas not included in traditional frameworks, such as physicians’ self-care and social accountability. This study aims to develop a comprehensive self-assessment instrument to improve medical professionalism training in medical students. Methods Mixed-methods design that integrated a scoping review, a qualitative framework method, and a cross-sectional design. The qualitative phase included focus groups with 19 medical students and 9 in-depth interviews with clinician educators. The quantitative phase included descriptive and exploratory factor analysis of 112 interviews to fifth-year medical students at the Catholic University in Chile. Results In the scoping review, 290 articles were screened. The Professionalism Mini-Evaluation Exercise (P-MEX) instrument was selected as the reference instrument. The qualitative phase generated 188 open codes and 468 quotes, which were analyzed using the Atlas-ti 8.0 software®. Three levels of professional assessment emerged. The micro level included self-reflection and self-care skills; the meso level included doctor–patient relationship, team interaction, and management skills; and the macro level included social accountability skills. The new adapted instrument (P-MEX-LA) contained 30 items and achieved high reliability and internal consistency (Omega 0.86; Cronbach’s alpha 0.82). Self-care and social accountability skills were the areas with the lowest level of achievement by students. Discussion A Latin American self-assessment version of the P-MEX instrument (P-MEX-LA) that included self-care and social accountability skills achieved high content validity, internal consistency, and reliability. It could contribute to improving medical professionalism training among medical students.