Introduction Self-regulation of learning and argumentative skills are fundamental competencies for the formation of undergraduate Nursing students, allowing them to manage safe and quality care, favoring the satisfaction of society's demands. Due to this, during the year 2021, in Nursing students of the University of Santiago de Chile who took the subject Management of adult and elderly care I, belonging to the 5th semester, a methodological innovation was carried out by incorporating to their teaching-learning process a semester self-regulation guide, focused on strengthening the argumentation regarding the meta-concept of care management, which was designed respecting the theoretical phases of the process of self-regulation of learning: planning, execution and self-reflection. The objective of the study was to investigate the students' perceptions and their level of satisfaction with respect to the strengthening of the argumentation, and the facilitation of their learning through the development of the guide. Methods The study was conceived under the interpretive paradigm, justifying a mixed design, descriptive in scope, with a phenomenological approach and using a concurrent embedded design of dominant model, being the qualitative approach predominant. Results The participants' descriptions of the phenomenon studied were interpreted, highlighting that they perceived the development of the self-regulation guide as favorable for strengthening their argumentative skills and facilitating their learning, while at the same time they valued this experience with a high level of satisfaction. Conclusions Students perceived the self-regulation guide as a contribution to their professional training.
Resumen Introducción la autorregulación del aprendizaje y la habilidad argumentativa son competencias fundamentales para la formación de los estudiantes de Enfermería de pregrado, permitiéndoles gestionar cuidados seguros y de calidad, favoreciendo la satisfacción de las demandas de la sociedad. Debido a esto, durante el año 2021, en estudiantes de Enfermería de una universidad tradicional de Chile, que cursaron la asignatura Gestión del cuidado del adulto y adulto mayor I, perteneciente al 5.° semestre, se realizó una innovación metodológica al incorporar a su proceso de enseñanza aprendizaje una guía de autorregulación semestral, centrada en fortalecer la argumentación respecto al metaconcepto gestión del cuidado, la cual se diseñó respetando las fases teóricas del proceso de autorregulación del aprendizaje: planificación, ejecución y autorreflexión. El objetivo del estudio fue indagar las percepciones de los estudiantes y su nivel de satisfacción respecto al fortalecimiento de la argumentación y a la facilitación de su aprendizaje mediante el desarrollo de la guía. Métodos el estudio se concibió bajo el paradigma interpretativo, justificando un diseño mixto, de alcance descriptivo, con una aproximación fenomenológica y utilizando un diseño incrustado concurrente de modelo dominante, siendo predominante el enfoque cualitativo. Resultados se interpretaron las descripciones de los participantes sobre el fenómeno estudiado, destacando que percibieron el desarrollo de la guía de autorregulación favorable para fortalecer la habilidad argumentativa y la facilitación de su aprendizaje, a la vez que valoraron con alto nivel de satisfacción esta experiencia. Conclusiones los estudiantes percibieron la guía de autorregulación como un aporte a su formación profesional.