Madrid, España
Introducción.
Desde el año 2010, el ministerio competente está acreditando unidades docentes multiprofesionales (UDM) para la formación de residentes médicos, enfermeros y psicólogos en especialidades de campos afines (atención familiar y comunitaria, geriatría, pediatría, obstetricia y ginecología, salud laboral y salud mental) en toda España.
Objetivo.
Describir la experiencia y los resultados de acreditación de las UDM, en la Comunidad de Madrid, entre los años 2010 y 2013.
Materiales y métodos.
Se ha realizado un estudio descriptivo transversal cuya población de estudio son las UDM de campos afines.
Resultados.
Se han acreditado 38 UDM y 516 plazas para la formación de residentes médicos, enfermeros y psicólogos, distribuidas de modo desigual en cinco campos afines.
Conclusiones.
Los resultados en términos de acreditación de las UDM son positivos, si bien es necesario continuar explicando entre los profesionales implicados los objetivos que persiguen y evaluar su impacto sobre la formación de especialistas.
Introduction.
Since 2010 the Ministry of Health is accrediting multi-professional teaching units (UDMs) for training of graduate physicians, nurses and psychologists in field-related specialties (Family and Community Care, Geriatrics, Pediatrics, Obstetrics and Gynecology, Occupational Health and Mental Health) in Spain.
Aim.
To describe the experience and results of multi-professional teaching units accreditation in the Community of Madrid, between 2010 and 2013.
Materials and methods.
A transversal descriptive study has been made with field-related UDMs as the target population.
Results.
38 multi-professional teaching units and 516 residency places has been accredited for training of graduate physicians, nurses and psychologists unevenly distributed among the five field-related specialties.
Conclusions.
The process of accreditation of UDMs has rendered positive results but it seems necessary to clarify the training purposes of UDMs among involved professionals and to assess the impact of UDMs in specialists training.