Leioa, España
Vitoria, España
Objetivos: Describir una secuencia de enseñanza y aprendizaje sobre demencia basada en el Debate Universitario Guiado. Metodología:
La implementación tuvo lugar con el estudiantado de segundo curso matriculado en la asignatura “Enfermería Geriátrica” en la Escuela de Enfermería de Vitoria-Gasteiz durante el curso 2023/2024.
Resultados: El debate se secuenció en 4 fases: presentación, preparación, debate en el aula y debriefing. Esta metodología facilitó la comprensión de conceptos clínicos, el pensamiento crítico, la búsqueda de evidencia y la defensa oral de argumentos. Conclusiones:
El debate es una metodología activa e innovadora que promueve el desarrollo competencial para que las futuras enfermeras aborden el reto de la demencia
Objectives: Describe a teaching and learning sequence about dementia based on the Guided University Debate. Methodology:
The implementation took place with second-year students enrolled in the “Geriatric Nursing” subject at the School of Nursing in Vitoria-Gasteiz during the 2023/2024 academic year.
Results: The debate was arranged in four phases (presentation, preparation, classroom debate and debriefing) and it facilitated students´ understanding of clinical concepts about dementia, critical thinking, search for evidence and oral defense of arguments. Conclusions: The debate is an innovative and active way to promote the development of competencies so that future nurses can address better the dementia challenge.