Raquel Lindo Canchado
Introduction: Nonsuicidal self-injury (NSSI) among adolescents has become a public health problem due to its high prevalence and its close relationship with suicide, being a risk factor. More than half of the adolescents who selfinjure do not seek help for fear of being stigmatized. Moreover, there are no tools for its detection and intervention.
Objective: The aim is to design and determine the efficacy of a group health education (HE) program focused on reducing NSSIamongadolescents.
Methodology: A literature review was conducted to understand the current state of the topic and to establish a theoretical framework. A quasi-experimental design was implemented before and after the intervention for all participants.
The group HE program consists of 10 sessions where dysfunctional thought patterns, problem-solving, impulse control, emotional regulation, and seeking alternatives to NSSI are addressed.
Discussion and Conclusions: Given the high prevalence of NSSI among the 11 to 17-year-old population, early intervention is deemed necessary due to the high correlation with possible future suicide attempts. Using group HE therapies is considered the first-line treatment, aiming not to focus solely on self-injury as an event but to eliminate maintaining factors.
Introducción Las autolesiones no suicidas (ANS) entre adolescentes se han convertido en un problema de salud pública debido a su elevada prevalencia y a su estrecha relación con el suicidio, siendo éstas un factor de riesgo. Más de la mitad de adolescentes que se autolesionan no piden ayuda por miedo a ser estigmatizados. Y a su vez, no existen herramientas para su detección e intervención.
Objetivo Se propone diseñar y determinar la eficacia de un programa de educación para la salud (EPS) grupal centrado en la reducción de ANS en adolescentes.
Metodología Se realizó una búsqueda bibliográfica para conocer el estado actual del tema y realizar un encuadre teórico. Se llevó a cabo un diseño cuasiexperimental antes y después de la intervención en todos los y las participantes. El programa de EPS grupal consta de 10 sesiones donde se trabajan los patrones de pensamiento disfuncionales, la resolución de problemas, el autocontrol de impulsos, la regulación emocional y la búsqueda de alternativas a las ANS.
Discusión y conclusiones Debido a la elevada prevalencia de las ANS entre la población de 11 a 17 años se considera necesaria una intervención temprana por la alta relación con posibles intentos de suicidio en el futuro. Siendo el uso de terapias de EPS grupal el tratamiento de primera línea, intentando no centrarse solo en la autolesión como hecho y conseguir eliminar los factores de mantenimiento.