Investigación exploratoria-descriptiva, de abordaje cualitativo con 9 docentes-enfermeros y 17 enfermeros asistenciales que dictaron clases en un curso de actualización de enfermería el año 2010 a los trabajadores de un hospital-escuela del sur de Brasil. El objetivo fue evaluar la integración enseñanza-servicio del curso, a través de la percepción de los instructores (enfermeros docentes y enfermeros asistenciales). Los datos fueron compilados el 2011, a través de la aplicación de un cuestionario con preguntas cerradas y una pregunta abierta: ¿Cómo evalúa usted el curso en relación a la integración escuela-servicio? Para el análisis de los datos se utilizó la técnica de análisis de contenido. Los resultados fueron organizados en dos grupos: el perfil de los participantes (charlistas del curso), lo cual englobó datos sociodemográficos y el segundo grupo acerca de los beneficios y la evaluación del curso en relación a la integración enseñanza-servicio en la visión de esos charlistas. Se considera que el curso promovió de alguna forma la integración enseñanza-servicio, aunque hayan divergencias que necesitan ser discutidas.
An exploratory and descriptive investigation, with a a qualitative approach, undertaken with the help of 9 nurse-teachers and 17 nurses that taught classes in a course of nursing in 2010 for workers in a nursing school in the South of Brazil. The objective was to evaluate the service and teaching integration, seen through the perspective of the intructors (nurse-teachers and nurses). The data was compiled in 2011, through the participation of a questionnaire that consisted of closed-ended questions and an open question: How do you evaluate the course about the integration between nurses-teachers and nurses? For the data analysis, the technique of content analysis was used. The results were organized into two groups: the profile of the group (instructors of the course), which included social and demographic information; and the second group, had to do with the benefits, and the evaluation of the course in relation to the integration of the teaching and service in the vision of the instructors. It is taken into consideration that this course promoted the integration of service and teaching, but there are still divergences that need to be discussed.