Huerta Ojeda Álvaro, Cortés Valencia, Guzmán Díaz T, Muñoz Orozco N
OBJECTIVE: To know the perception and participation in Physical Education classes (PE) of women between 18 and 30 years old pregnant during the school stage. MATERIALS AND METHODS: 111 women who were pregnant at school answered a questionnaire voluntarily. The questionnaire was specially designed for this research and validated through expert judgment. The study had a quantitative, retrospective, non-probability sampling approach. The analysis included Pearson's Chi-square test (p < 0.05). RESULTS: 31.5% of the participants participated in PE classes during pregnancy, but 75% stated that PE classes are beneficial for "fetal" and "newborn health." CONCLUSION: Despite the low participation in PE classes, the respondents think physical exercise and PE classes during gestation help good embryonic development and newborn health
OBJETIVO: Conocer la percepción y participación en clases de Educación Física (EFI) de mujeres entre 18 y 30 años que tuvieron embarazo adolescente durante la etapa escolar. MATERIAL Y MÉTODOS: 111 mujeres que tuvieron embarazo adolescente en la etapa escolar respondieron voluntariamente un cuestionario. El cuestionario fue diseñado especialmente para esta investigación y validado a través de juicio de experto. El estudio tuvo un enfoque cuantitativo,retrospectivoy con un muestreono probabilístico. El análisis incluyó la prueba Chi-cuadrado de Pearson (p< 0,05). RESULTADOS: El 31,5% de las participantes realizó clases de EFI durante el embarazo, pero el 75% declaró que la EFI es beneficiosa para la “salud fetal” y “del recién nacido”. CONCLUSIÓN: Pese a la baja participación en clases de EFI, las encuestadas piensan que el ejercicio físicoy clases de EFI durante la gestación ayudan a un buen desarrollo embrionario y a la salud del recién nacido.