Sebastián Orellana, Alejandrina Alucema, Patricio Araya, Edwin Segovia, Zulma Guevara, Evelyn Fernández
Introducción más de la mitad del alumnado universitario comete fraude o plagio en las actividades académicas, llegando hasta el 90% en estudiantes de Farmacia. No existen publicaciones en Chile que aborden la integridad académica. El objetivo de este estudio fue evaluar la percepción sobre las conductas relacionadas a la integridad académica en el alumnado de Licenciatura en Química y Farmacia de la Universidad Católica del Norte, Chile.
Métodos estudio no probabilístico por conveniencia, cuantitativo, descriptivo y transversal, que aplicó una encuesta, distribuida por correo electrónico y redes sociales, con 11 situaciones de simulación escrita que mostraban conductas deshonestas, validada por pares expertos; donde el estudiantado debía reconocer quien había cometido la falta e indicar si la habían presenciado en la universidad.
Resultados de los 126 estudiantes, 60% fueron mujeres, edad promedio 22,9 ± 3,2 años y 21 (16,7%) correspondieron a las cohortes 2020-2021. El 98,8% reconoció el plagio en los escenarios de simulación escritos; la conducta menos reconocida fue encubrimiento (58,7%; p < 0,0001). El 90% indicó que presenció en la universidad una situación que involucraba engaño y encubrimiento. La comparación de las cohortes 2020-2021 con el resto de las generaciones no evidenció diferencias estadísticamente significativas en una situación de encubrimiento (p = 0,115) y de colusión (p = 0,186).
Conclusión implementar estrategias preventivas que promuevan la formación ética, permitirá al alumnado detectar actitudes deshonestas en contextos universitarios, contribuyendo positivamente en su formación profesional.
Introduction Over 50% of college students commit either fraud or plagiarism in their academic activities, reaching up to 90% among pharmacy students. There are no articles available in Chile to address academic integrity. The aim of this Study is to assess the perception on the conducts that relate to academic integrity of pharmacist students of the Universidad Católica del Norte, Chile.
Method A quantitative, descriptive, cross-sectional and non-probabilistic study for convenience sample, in which an email and social network distributed expert peers aproved survey was conducted, including 11 written simulations showing dishonest conducts; students were required to recognize in every situation the person accountable of misconduct and to point out if they had witnessed these conducts during their college career.
Results Out of a total of 126 students, 60% where female, average age of 22.9 ± 3.2 years and 21 (16.7%) belonged to the 2020-2021 cohort. 98.8% of the students recognized plagiarism in the written simulation scenarios; the least recognized conduct was concealment (58.7%; p < 0.0001). 90% of the students indicated that they had witnessed at least one situation involving concealment or deceit during their college career. Comparison between 2020-2021 cohort and the rest of the cohorts showed no statistically significant differences neither in a concealment situation (p = 0.115) nor in a collusion situation (p = 0.186).
Conclusion To promote ethical training, preventive strategies must be implemented; such strategies will allow the student body to detect dishonest attitudes and behaviors within a college environment, which will have a positive impact on their vocational training.