Introducción El cuidado de personas dependientes es arduo y requiere tiempo, energía y esfuerzo físico por parte de las personas cuidadoras. Características personales como el sentido de coherencia (SOC) pueden influir en la carga percibida y la prestación de cuidados.
Objetivo Determinar el impacto del SOC en la carga percibida y analizar la asociación de estas características con la adherencia a un programa psicoeducativo para cuidadores informales.
Material y método Estudio prospectivo observacional en cuidadores de personas dependientes participantes de la «Escuela de Cuidadores», programa psicoeducativo para cuidadores familiares y remunerados. Se administró el SOC-13 ítems y la escala Burden Interview de Zarit. Se analizó la asociación del SOC y la carga en la adherencia al programa (≥50% sesiones).
Resultados Participaron 96 cuidadores, de los cuales un 71,9% eran familiares. La mayor carga se asoció a un menor factor de significación del SOC (β=–0,388; p=0,002) y a ser familiar (β=–0,300; p=0,010). La adherencia global fue del 52,1%, asociándose, en el caso de los familiares, a mayor SOC (OR: 1,1; p=0,034) y menor carga (OR: 0,95; p=0,032). En los cuidadores remunerados, el abandono no se asoció a ninguna de las variables analizadas.
Conclusiones El SOC, y principalmente la significación, es una característica a tener en cuenta para la adecuación de intervenciones en cuidadores y dotarlas de mayor equidad trabajando más sobre las personas que más lo necesiten (menor SOC y mayor carga).
Introduction The care of dependent persons is arduous, and requires time, energy, and physical effort on the part of caregivers. Personal characteristics, such as the sense of coherence (SOC), can influence the perceived burden and care giving.
Objective To determine the impact of SOC on the perceived burden and to determine if these characteristics are associated with adherence to a psycho-educational program for informal caregivers.
Material and method Prospective observational study of caregivers of dependent persons participating in the ‘School of Caregivers’, a psycho-educational program for family and paid caregivers. An analysis was made of the SOC-13 items and the results of the Zarit Burden Interview. The relationship between the SOC and the adherence to the program (≥50% sessions) was also analysed.
Results The study included 96 participants, with 71.9% family carers. The higher burden was associated with a lower SOC meaningfulness factor (β=–0.388; P=.002), and to be a relative vs. paid carer (β=–0.300; P=.010). Just over half (52.1%) of carers completed 50% or more sessions, and in the case of the relatives, this adherence increased by higher SOC (OR: 1.1, P=.034), and lower burden (OR: 0.95, P=.032). The lack of adherence of paid caregivers was not associated with any of the analysed variables.
Conclusions The sense of coherence and mainly the meaning, is a characteristic to take into account for the adaptation of interventions in caregivers and provide them with greater equity working more on the people who need it the most (lower SOC and greater burden).