Esperanza Gómez Ramírez, Andrea Patricia Calvo Soto, Liliam Yolanda Chapal Chapal, Adriana García Álvarez
Objetivo Caracterizar los estilos de aprendizaje de 2 grupos de estudiantes de fisioterapia de una universidad en Santiago de Cali Valle (Colombia).
Material y métodos Estudio descriptivo, transversal y correlacional, con 198 estudiantes que cursaban la carrera de fisioterapia, quienes respondieron, previo consentimiento informado, preguntas sociodemográficas y el cuestionario de Felder y Silverman, para identificar las preferencias en los estilos de aprendizaje.
Resultados La distribución de los estilos de aprendizaje fue similar en los 2 grupos estudiados: predominaron los estilos activo, sensorial, visual y secuencial. Se encontró significación estadística entre la dimensión de percepción y los estudios secundarios de la madre (p < 0,05). De igual manera ocurrió con la dimensión tipo de información y nivel de formación básico de los estudiantes: el 100% de los estudiantes son sensitivos (p < 0,05).
Conclusiones Existe predominio por los aprendizajes prácticos, el trabajo en equipo, el avance paso a paso de manera lineal y la percepción de la información en formato visual. El nivel educativo de la madre tiene una asociación con la forma de percibir la información de los estudiantes. La intensidad de preferencia por los estilos en cada dimensión fue equilibrada, lo que permite que puedan desarrollar cierto grado de flexibilidad cognitiva al momento de desarrollar los aprendizajes.
Objective To describe the learning style of 2 groups of physiotherapy students from a university in Cali, Colombia, according to their level of training, in order to establish guidelines for pedagogical and didactic guidance to teachers and the institution.
Material and methods Descriptive, cross-sectional and correlational study, in which 198 students participated in the physiotherapy course at 2 levels of training, respondents informed consent, demographic questions and the Felder and Silverman questionnaire consisting of 44 questions grouped into 4 dimensions, which allow to identify the preferences in learning styles.
Results The distribution of preference of styles was similar in the 2 groups studied, in which active lifestyles predominated, including sensory, visual and sequential. Statistical significance was found between the size of perception and secondary studies of the mother (P < .05). The same happened with the dimension type of information and level of training of students, 100% of the students are sensitive (P < .05).
Conclusions There is predominance by the practical programming, teamwork, step-by-step forward in a linear fashion, and the perception of information in visual formats. The educational level of the mother has a partnership with the way they perceive the information from students. The intensity of preference for the styles in each dimension was balanced, which allows them to develop some degree of cognitive flexibility when developing the programming.