Şule Aktaç, Dicle Kargin, Fatma Esra Güneş
Introduction: This study aimed to investigate the relationship between media using habits, frequency and duration, and body mass index on eating attitudes. Material and Methods: The cross-sectional study was conducted with female students who received nutrition and dietetics education in Istanbul. A questionnaire consisting of a socio-demographic questionnaire, Eating Attitude Test (EAT-40), and Social Media Attitude Scale was applied to 1248 female volunteers by the face-to-face interview method. Results: It was found that 35.7% of the participants had abnormal eating attitudes and 89.6% showed a positive attitude towards social media. 93.7% of the group with abnormal eating attitudes indicated a positive attitude towards social media, 0.4% had a negative attitude and the difference was statistically significant (p=0.001). It was observed that a significant difference between EAT-40 and thought of an eating problem, having a social media membership, and spending time on social media (p<0.05). Conclusions: Social media have an effect on nutrition dietetics students on abnormal eating attitude; it did not show a significant effect on BMI.
Introducción: Este estudio tuvo como objetivo investigar la relación entre los hábitos de uso de los medios, la frecuencia y duración, y el índice de masa corporal sobre las actitudes alimentarias. Material y Métodos: El estudio transversal se realizó con alumnas que recibieron educación en nutrición y dietética en Estambul. Se aplicó un cuestionario que constaba de un cuestionario so-ciodemográfico, una Prueba de Actitud Alimentaria (EAT-40) y una Escala de Actitud en las Redes Sociales a 1248 voluntarias mediante el método de entrevista cara a cara. Resultados: Se encontró que el 35,7% de los participantes presentaba actitudes alimentarias anormales y el 89,6% mostró una actitud positiva hacia las redes sociales. El 93,7% del grupo con actitudes alimentarias anormales indicó una actitud positiva hacia las redes sociales, el 0,4% tuvo una actitud negativa y la diferencia fue estadísticamente significativa (p=0,001). Se observó una diferencia significativa entre EAT-40 y pensar en un problema de alimentación, tener una membresía en las redes sociales y pasar tiempo en las redes sociales (p<0,05). Conclusiones: Las redes sociales tienen un efecto en los estudiantes de dietética nutricional so-bre la actitud alimentaria anormal; no mostró un efecto significativo sobre el IMC.