Objetivo principal: Describir la vida profesional de una enfermera y los hechos profesionales en que participó en un contexto social determinado. Metodología: Relatos de vida profesional como técnica del método biográfico dentro de la historiografía con fuentes orales. Resultados principales: Estudió enfermería por razones prácticas, ya que la universidad de principio de los cincuenta era solo para élites y su familia no se lo podía permitir. Es de la primera promoción del plan de Ayudante Técnico Sanitario (ATS) de la Escuela de Santa Madrona en la que trabajó como Monitora e introdujo materias de Sociología. Participó en las reuniones que promovieron el cambio de los programas de ATS a principios de los setenta. Posteriormente estuvo como representante de la Sección de Enfermeras en la Comisión Interministerial de 1976 en la que conoció a las jóvenes representantes de la Coordinadora Nacional de Profesionales. Su temprana jubilación le ha permitido cumplir uno de sus sueños de joven, licenciarse en Historia y Arte cuyos conocimientos aplica con pasión en el estudio de la enfermería y la sanidad en su ciudad natal Barcelona. Conclusión principal: La historia de la enfermería será en gran medida lo que los profesionales nos propongamos que sea. Los cuidados enfermeros han sufrido numerosas crisis, sin embargo han sobrevivido y siguen reclamando un puesto con Mayúsculas en la Historia de la Sanidad
Aim: To describe the professional life of a nurse, and the professional events she became involved in within her personal social context. Methodology: Professional life stories will be used as a biographical technique within the context of oral history-based historiography. Results: Roser Tey chose to study nursing for practical reasons as, back in the early 1950s, the university was reserved to members of the higher class, and her family could not afford it. She graduated from Barcelona's School of Nursing of Santa Madrona; her class was the first group qualified as Technical Healthcare Assistants. Subsequently, she worked at this school as an instructor, where she introduced sociology modules in the curriculum. She took part in the sessions which would eventually bring about changes to the Technical Healthcare Assistant curriculum in the early 1970s. In 1976, she became a representative of the Nurses Section of the Inter-Ministry Committee, where she made the acquaintance of the young representatives of the National Committee for Professional Coordination. Her early retirement allowed her to fulfill one of the dreams of her youth: to complete a degree in History and Arts. She now applies newly gained knowledge and skills to the study of nursing and healthcare in her hometown: Barcelona. Conclusions: The history of nursing can be shaped to the will of the nursing professionals. Nursing has suffered and successfully overcome numerous crises, and is still seeking the place it deserves in the History of Healthcare