Introducción: Tercer artículo dedicado al estudio de la profesión durante la Transición Democrática. El artículo describe el conflicto más importante de la profesión durante el mes de Junio de 1976, gestionado por las Coordinadoras Nacionales de estudiantes y profesionales surgidas de la elección directa en las asambleas de centro. En este punto hubo acuerdo unánime de jóvenes, mayores, escuelas y colegios. El conflicto contó con el apoyo de enfermos, sindicatos, médicos y grupos ciudadanos y de forma particular por la Organización Mundial de la Salud y con amplio despliegue de la prensa escrita, ya que coincidió con la reunión que elaboró el 61 informe sobre la mala situación de las enfermeras a nivel mundial. Problemas: obsolescencia de los programas de estudios, falta de profesorado enfermero, utilización del alumnado como mano de obra gratuita, internado obligatorio para las alumnas, división por sexo de los colegios, bajo salario y no convalidación de las enfermeras de facultad. Las profesionales que salían al extranjero tenían dificultades de reconocimiento de su título de ATS lo que contribuyó al deseo de situar la enfermería a nivel internacional. El clima político de la transición democrática facilitó la difusión del conflicto y la gran participación de las profesionales logró el encuadré universitario. Objetivo principal: Describir el conflicto de 1976 por el logro de la Enfermería Universitaria Metodología: Revisión de prensa, archivos personales e información con fuentes orales. Resultados principales: Amplia participación y organización alternativa a la institucional con la creación de la Coordinadora Nacional. Gracias a la masiva participación y al impulso de los jóvenes se logró el nivel universitario. Conclusión principal: Un problema sentido de forma unánime como fue lograr el nivel universitario y un sector vanguardista que supo gestionar el conflicto en un contexto de cambio hizo que se lograra el objetivo universitario
Introduction: This is the third paper devoted to the analysis of our profession in the period of the Spanish Democratic Transition. This paper describes the main conflict in the profession that took place in June, 1976, and was led by the National Coordinating Committee of students and professionals democratically chosen in workplace meetings. In this point complete agreement existed among young people, seniors and professional organisations. The conflict was also supported by patients, trade unions, doctors and citizen organisations and especially by the WHO; it was widely reflected in the written media, as it took place at the same time as the meeting that wrote the '61 report on the bad situation of nurses at the world level. Problems: obsolescence of the curricula, lack of teacher-nurses, use of students as unpaid workforce, compulsory boarding school attendance for female students, gender division in the professional organisations, low salaries and lack of recognition of the university degree in nursing for female nurses that had not attended the University but followed other courses of study. Professionals going abroad met with difficulties when trying to have their nursing degrees (ATS) recognised; this contributed to the feeling that the internationalisation of Spanish nursing was necessary. The political climate of the democratic transition made it easier for the conflict to reach a very wide public and the active participation of professionals made it possible to reach the University level for nursing studies. Main purpose: To describe the 1976 conflict in favour of nursing studies at the university level. Methodology: Review of the written media, personal archives and oral sources. Main results: Wide participation and creation of the National Coordination Committee as an alternative to the institutional organisations. Thanks to the massive participation and the young people's boost to the movement, the university level was achieved. Main conclusion: A unanimously felt problem, viz. achieving the university level, and an avant-garde group that was able to manage and direct the conflict in a political context of change made it possible to achieve the aim of the university level for nursing