Santiago, Chile
Comuna de Concepción, Chile
Objetivo: determinar si la incorporación de una metodología activa mejoró el proceso de enseñanza aprendizaje. Metodología: mixta con el cuestionario Motivated Strategies for Learning Questionaire (MSLQ) como pre y post test, entrevista semiestructurada y focus group. Resultados: los niveles de motivación no variaron de manera significativa, sin embargo, la utilización de metodologías activas permitió que el desempeño fuera autónomo demostrando competencias necesarias para un manejo óptimo. Conclusión principal: El uso de metodologías activas, favorecen la autonomía, el aprendizaje significativo, la percepción positiva de desempeño.
The objective is to determine if the incorporation of active methogology improved the teaching-learning process. Mixed methodology is used through the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) as pre and posttest, semi-structured interview and focus group. The results show that the motivation levels did not vary significantly. However, the use of active methodologies allowed for the performance of the students to be autonomous and with the necessary skills for optimal management. The use of active methodologies encourage autonomy, significant learning and positive perception of performance.