Astrid Lorena Perafán Ledezma, William Andrés Martínez Dueñas
This study focuses on 171 university students’ level of knowledge, perceptions and practices regarding Zika virus and its vector in Santa Marta (Colombia) in 2016. A survey was conducted and answers about causative agent and mode of transmission were classified into three levels of knowledge. 32.1% of the students stated that they had suffered from Zika. A 60% stated that they knew what the disease was, however, only 29.2% knew what the causative agent was and 45.6% knew the mode of transmission. Regarding the level of knowledge, only 14.6% knew the causative agent and the mode of transmission (Level 2). In general, the students recognize Zika’s symptoms, and 53.8% consider Zika to be very serious and more than half consider that they, the community and the government are responsible for controlling the vector. Even though more than half the students know the most important strategies as regards on how to control the vector, they do not practice them; this may be explained by the characteristics of their daily live dynamics, the lack of community organization, deficiency in the system of public health and climate change. It is recommended to implement permanent vector control strategies that consider the sociocultural characteristics of at-risk populations.
Este estudio analiza el nivel de conocimiento, percepciones y prácticas de 171 estudiantes universitarios sobre el virus del Zika y su vector en Santa Marta (Colombia) en 2016. Se aplicó una encuesta y las respuestas sobre el agente causativo y el modo de transmisión se clasificaron en tres niveles de conocimiento. Se encontró que el 32,1% de los estudiantes manifiestan haber sufrido Zika. Un 60% afirmó que conocían la enfermedad, sin embargo, solo el 29,2% conocía el agente causal y el 45,6% el modo de transmisión. Sólo el 14,6% conocía el agente causal y el modo de transmisión (Nivel 2). En general, los estudiantes reconocen los síntomas del Zika. Para el 53,8% es una enfermedad muy grave y más de la mitad considera que ellos, la comunidad y el gobierno son responsables de controlar el vector. Aunque más de la mitad de los estudiantes conocen las estrategias más importantes para controlar el vector, no las practican; esto puede explicarse debido a sus prácticas cotidianas, falta de organización comunitaria, deficiencia en el sistema de salud pública y el cambio climático. Se recomienda implementar estrategias permanentes de control de vectores que consideren las características socioculturales de las poblaciones en riesgo.