Alejandra Daniela Calero, Juan Pablo Barreyro, Jesica Formoso, Irene Injoque Ricle
Introduction. Emotional intelligence has proven to be a relevant construct during adolescence and includes three components: attention to feelings, clarity of feelings, and mood repair. Within this age group, alcohol consumption is a central problem. Objective. The aim of this work is to study the relation between emotional intelligence and frequency of alcohol consumption in adolescents that attendant a high school from the Autonomous City of Buenos Aires, Argentina. Methodology. The TMMS-21 was administered to assess emotional intelligence, and an ad hoc questionnaire was administered to assess alcohol consumption. We performed comparisons between age groups and between genders, and we studied the predictive power of emotional intelligence through a lineal regression. Results. Attention to feelings was lower in those adolescents with frequent alcohol consumption.
Moreover, results showed that attention to feelings was a predictor of alcohol consumption frequency in women, while age was a predictor of frequency of alcohol consumption for both genders. Conclusion. These findings suggest that alcohol consumption could function as a way of coping with the emotions that are not being attended to.
Introducción. La inteligencia emocional ha demostrado ser un constructo relevante durante la adolescencia e incluye tres componentes: la atención a los sentimientos, la claridad de los sentimientos y la reparación del estado de ánimo. Dentro de este grupo de edad, el consumo de alcohol es un problema central. Objetivo. Estudiar la relación entre la inteligencia emocional y la frecuencia del consumo de alcohol en adolescentes escolarizados de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.
Metodología. El TMMS-21 se administró para evaluar la inteligencia emocional, y se administró un cuestionario ad hoc para evaluar el consumo de alcohol. Se realizaron comparaciones entre grupos de edad y entre sexos, y se analizó el poder predictivo de la inteligencia emocional a través de modelo de regresión lineal. Resultados. La atención a los sentimientos era menor en aquellos adolescentes con consumo frecuente de alcohol. Por otra parte, los resultados mostraron que la atención a los sentimientos fue un predictor de la frecuencia de consumo de alcohol en las mujeres, mientras que la edad fue un predictor de la frecuencia de consumo de alcohol para ambos sexos. Conclusiones. Estos hallazgos sugieren que el consumo de alcohol podría funcionar como una forma de lidiar con las emociones que no son correctamente atendidas.