Romualdas Malinauskas, Sarunas Sniras, Vilija Malinauskiene
En este estudio, se investigó la efectividad de un programa educativo para mejorar la autoeficacia social preparado para los estudiantes que practican baloncesto. Participaron en este estudio cincuenta y cuatro estudiantes masculinos que practican baloncesto (Mage = 16.47; SD = .73), divididos en dos equipos. Los equipos fueron asignados aleatoriamente a un grupo experimental (n = 26) y uno de control (n = 28). La intervención fue diseñada para ayudar a los estudiantes que practican baloncesto a determinar su autoeficacia social al participar en actividades interactivas y escenarios de juego de roles. Para evaluar la efectividad, se usó una subescala de autoeficacia social, un control multidimensional, agencia y un inventario de medios y fines para amigos. Los resultados mostraron que este programa educativo para mejorar la autoeficacia social fue efectivo para los estudiantes que practican baloncesto, y las creencias de autoeficacia social en la capacidad de control personal y en la expectativas de control.
In this study, the effectiveness of an educational programme for enhancing social self-efficacy prepared for basketball-playing students was investigated. Fifty-four male basketball-playing students (Mage = 16.47; SD = .73), practicing on two teams, participated in this study. The teams were randomly assigned into an experimental (n=26) and a control (n=28) group. The intervention was designed to help basketball-playing students to determine their social self-efficacy by engaging in interactive activities and role play scenarios. To assess the effectiveness, a Social Self-efficacy Subscale, and a Multi-dimensional Control, Agency, and Means-ends Inventory for Friends were used. The findings showed that this educational programme for enhancing social self-efficacy was effective for basketball-playing students’ social self-efficacy, and social self-efficacy beliefs in personal controllability and in control expectancy.