Brasil
Objetivo:investigar cómo maestros de cursos de Terapia Ocupacional de las escuelas de América Latina, con excepción de Brasil, comprenden la Terapia Ocupacional Social y si identifican prácticas y/o reflexiones teóricas en sus países similares a las del área brasileña.
Métodos: aplicación de 72 cuestionarios a los coordinadores de cursos de Terapia Ocupacional de las escuelas de América Latina y realización de 23 entrevistas, a distancia, con profesores responsables de asignaturas que debaten sobre la cuestión social.
Resultados: se identificó la existencia de prácticas y reflexiones que se ocupan de la cuestión social en los países de América Latina, como la Terapia Ocupacion al Comunitaria y la Terapia Ocupacional en una perspectiva crítica. La mayoría de los profesores de la región malinterpretan la propuesta teórica y metodológica de Terapia Ocupacional Social desarrollada en Brasil.
Conclusión:es de gran importancia el desarrollo de nuevos aportes teóricos y prácticos para el trabajo con los problemas sociales de América Latina, así como un mayor intercambio de producciones y experiencias realizadas en contextos sociales de la región
Objective: to investigate how professors from occupational therapy grade courses in Latin America, excluding Brazil, understand Social Occupational Therapy and to identify theoretical practices and/or reflections in their countries similar to the ones developed in Brazil.
Methods:72 questionnaires were applied with coordinators of occupational therapy grade courses in Latin American and 23 distance interviews were conducted with professors responsible for disciplines who hold discussions on the social issue.
Results:the existence of practices and reflections on the social issue, such as Community Occupational Therapy and Occupational Therapy in a critical perspective, has been identified in Latin American countries. In relation to Social Occupational Therapy development in Brazil, there is a lack of knowledge about the theoretical and methodological proposition of Social Occupational Therapy by most professors in this region.
Conclusion:the development of new theoretical and practical contributions to work with the Latin American social issue is important, as well as the increasing exchanges of productions and experiences carried out in the social contexts of the region.