Una de las funciones principales de Sanidad Exterior en España, es evitar la propagación internacional de enfermedades. Los equipos sanitarios son responsables de desarrollar las inspecciones de los buques que realizan desplazamientos internacionales, llevando a cabo actuaciones preventivas y de intervención. La seguridad laboral en este campo es necesaria para poder adoptar decisiones relativas al desempeño seguro y eficaz de estas tareas. El objetivo de este artículo es describir algunos de los elementos de riesgo a los que se expone el personal técnico durante todas las actividades de la inspección sanitaria de buques. Se necesita comenzar a dimensionar el problema, entre otros, implementando un sistema de formación en prevención de riesgos laborales que permita al personal técnico conocer y prevenir los nuevos retos que vayan surgiendo y los ya existentes.
One of the main focuses of Port Health Authorities in Spain is to help prevent the international spread of diseases. Health teams are responsible for the development of health inspections on ships engaged in international travel, through the implementation of preventative and interventional practices. In this sense, job security is essential for making decisions regarding the safe and effective performance of these tasks. The objective of this paper is to describe some of the elements of risk to whom the technical staff will be exposed meanwhile the whole process and activities of the ship sanitary inspection. It is very important, even mandatory, to begin to assess the problems, through several activities which should include the implementation of a training system about occupational risk prevention to enable the staff with enough knowledge and skills to prevent any new emerging challenges that come, and indeed for those that already exist.