En este artículo presentamos el enfoque teórico y resultados del proyecto ¿Desarrollo de Centros de Excelencia en Servicios de Enfermería en Rehabilitación¿, llevado a cabo entre los años 1995 y 2001, a través de una red colaboradora de países del sur y del norte de América. Protagonistas en este proyecto fueron el Hospital Monte Sinaí (Toronto, Canadá), la Organización Profesional de Enfermeras de Ontario (RNAO), la Organización Panamericana de la Salud (OPS) y centros hospitalarios en Chile, Colombia, Cuba y México.
Exploramos aquí el concepto de los Centros de Excelencia y resaltamos su sintonía con propuestas pedagógicas propias de América Latina, como la de la educación liberadora de Paulo Freire. Desde esa perspectiva, el presente artículo resalta algunas lecciones que pueden ser transferidas a las instituciones de salud en el área de rehabilitación, especialmente del paciente en coma.
This paper sumarizes the theoretical approach to, and outcomes from, the project entitled: "Development of Centres of Excellence in Rehabilitation Nursing Services," which took place between the years 1995 and 2001. The project was led by Doris Grinspun, at the time Director of Nursing at Mount Sinai Hospital in Toronto, Canada. In 1996 the project moved to the Registered Nurses� Assiociation of Ontario where Grinspun was appointed Executive Director. The project was funded by the Pan American Health Organization (PAHO). Participating countries included:
Chile, Colombia, Cuba and México.
The paper explores the concept of �Centres of Excellence� and highlights the afinity of this concept with Paulo Freire�s pedagogical approach. From this perspective, the article offers lessons learned which could be transfered to health care organizations in the area of rehabilitation and more specifically rehabilitation of person�s in a state of comma.